Barbaran legenda
Medieval Sourcebook: The Golden Legend: Volume 6
Maximian hallitusaikaan oli rikas mies nimeltään DIOSCORUS, pakana, joka palvoi epäjumalia. Hänellä oli nuori tytär, Barbara, jolle hän teki korkean ja vahvan tornin, johon suljettuna hän piti Barbaraa estääkseen ketään miestä näkemästä häntä, koska hän oli tavattoman kaunis. Sitten tuli monia prinssejä vaatimaan Dioscorusta naittamaan tyttärensä ja hän meni tyttärensä luo ja sanoi: Tyttäreni, eräät prinssit vaativat minua antamaan sinut avioliittoon, kerro minulle mitä minun pitäisi tehdä. Silloin P. Barbara suuttui isälleen ja sanoi: Isäni, pyydän sinua, ettet naita minua, sillä sitä minä en halua. Tämän jälkeen Dioscorus lähti hänen luotaan ja meni kaupunkiin, jossa hänellä oli monia työmiehiä tekemässä vesisäiliötä ja hän sopi heidän palkoistaan ja lähti kaukaiseen maahan ja oleskeli siellä pitkän aikaa.
Sitten P. Barbara, Herramme Jeesuksen Kristuksen palvelija, laskeutui tornista ja tuli katsomaan isänsä työmaata ja kun hän havaitsi, että siellä oli vain kaksi ikkunaa, yksi etelään ja toinen pohjoiseen, hän vaati työmiehiltä selitystä, miksi he eivät olleet tehneet enemmän ikkunoita ja he vastasivat toimivansa hänen isänsä käskyn mukaan. Silloin P. Barbara sanoi heille: ”Tehkää minulle tähän toinen ikkuna.” He vastasivat:” Dame, pelkäämme isäsi vihaa ja hän kielsi tekemästä niitä enempää, jonka vuoksi emme uskalla. Siunattu neito sanoi: ”Tehkää niinkuin minä käsken, minä rauhoitan isäni ja pidän huolen, ettei hän suutu teille.”
Niin työmiehet tekivät, mitä Barbara käski etenkin kun hän valvoi heidän toimiaan. Kun Pyhä Barbara oli kävelyllä ja tuli vesisäiliön luokse, hän teki ristinmerkin marmoriin peukalollaan ja se risti on siinä vielä tänäkin päivänä ja kun hän tuli sille puolelle, josta vesi valui astiaan, hän siunasi sen ristinmerkillä. Vedestä tuli niin pyhitetty, että sen avulla sairaat paranivat, jos he uskoivat Jumalaan ja Pyhään Barbaraan. Tässä samassa vesiastiassa pyhä mies oli kastanut hänet ja Barbara oli asunut siellä tietyn ajan syöden vain villimehiläisten hunajaa ja heinäsirkkoja noudattaen näin Herramme edelläkävijän, Pyhän Johannes Kastajan, esimerkkiä.
Tämä vesisäiliö on samanlainen kuin Siiloan lähde, jossa hän joka oli syntymästään sokea sai näkönsä jälleen. …Täällä kaikki ihmiset, olivatpa minkä tahansa sairauden piinaamat tulivat täysin terveiksi. Tässä lähteessä on elävää vettä ja se on sitä vettä, jota samarialainen nainen pyysi meidän Herraltamme.
Kerran tämä siunattu neito meni ylös torniin ja katsoi epäjumalia, joita hänen isänsä palvoi ja yhtäkkiä hän sai Pyhän Hengen ja tuli syvälliseksi ja kirkkaasti asioita ymmärtäväksi rakkaudessaan Jeesukseen Kristukseen ja Kaikkivaltiaan Jumalan armo ympäröi hänet…Pyhä neito Barbara uskon kaunistamana voitti paholaisen sillä, että kun hän näki epäjumalat hän naarmutti niiden kasvot halveksimisen ilmaisuna ja sanoi, että kaikki joutuvat harhaan, jotka uskovat niihin ja sitten hän meni torniin ja palvoi meidän Jumalaamme.
Ja kun tornin rakennustyö oli valmis, hänen isänsä palasi matkaltaan ja kun hän näki siellä kolme ikkunaa, hän vaati työmiehet tilille. ”Miksi olette tehneet kolme ikkunaa? Ja he vastasivat: ”Teidän tyttärenne käskystä.” Hän kutsui tyttärensä ja vaati selitystä kolmeen ikkunaan. Ja hänen tyttärensä sanoi: ”Olen teettänyt ne, koska kolme ikkunaa valaisee koko maailmaa ja luomakuntaa, mutta kaksi luo pimeyttä.” Isä vaati lisää selitystä ja Pyhä Barbara vastasi: ”Nämä kolme ikkunaa kuvaavat Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä, jotka ovat kolme persoonaa ja yksi tosi Jumala, johon meidän pitäisi uskoa ja jota palvoa.” Silloin isä veti hurjistuneena miekkansa esille lyödäkseen hänet kuoliaaksi. Mutta pyhä neitsyt rukoili ja ihmeellisesti hän tuli kiven sisään ja lensi vuoristoon, jossa kaksi paimenta kaitsi lampaitaan ja he näkivät hänen lentonsa.
Hänen isänsä ajoi häntä takaa ja vaati paimenia kertomaan, mitä olivat nähneet. Ja toinen, joka oli hänet nähnyt, sanoi, ettei ollut nähnyt mitään. Mutta toinen, joka oli paha mies näytti sormellaan, minne Pyhä Barbara oli paennut ja samalla hänen lampaansa muuttuivat heinäsirkoiksi hän itse joutui kiven sisään. Isä otti häntä tukasta ja repi hänet alas vuoristosta ja sulki vankilaan ja laittoi palvelijansa vartioimaan häntä siksi aikaa, kun lähetti noutamaan tuomaria luovuttaakseen hänet kidutettavaksi. Kun tuomarille oli tiedotettu neidon uskosta, hän käski tuoda tämän luokseen. Hänen isänsä meni mukana kanssaan palvelijoita, jotka uhkasivat Barbaraa miekallaan ja he luovuttivat hänet tuomarille ja vannottivat häntä kaikkien jumaliensa voimalla, että hänen piti kiduttaa neitoa kauheimmilla kidutuskeinoillaan.
Sitten tuomari istui tuomarin istuimelleen ja kun hän näki Pyhän Barbaran uskomattoman kauneuden, hän sanoi: ”Valitse nyt, haluatko säästää itsesi ja uhrata jumalille vai kuolla julmiin kidutuksiin.” Pyhä Barbara vastasi hänelle: ”Uhraan itseni Jumalalleni Jeesukselle Kristukselle, joka on luonut taivaan ja maan ja kaiken muun ja häpeä teidän paholaisillenne, joilla on suu, mutta eivät osaa puhua, joilla on silmät, mutta eivät pysty näkemään, joilla on korvat, mutta eivät kuule, joilla on nenä, mutta eivät haista, joilla on kädet, mutta eivät tunne, joilla on jalat, mutta eivät pysty kulkemaan. Hän joka on tehnyt epäjumalanne, on tehnyt ne itsensä ja uskovaistensa kaltaisiksi. Silloin tuomari kiivastui ja komensi riisumaan hänet ja ruoskimaan häntä. He panivat suolaa hänen haavoihinsa. Kun hän oli kauan kestänyt ja kärsinyt niin, että hänen ruumiinsa oli veressä yltä päältä, tuomari sulki hänet vankilaan odottamaan kuolemaa.
Silloin keskiyöllä täytti vankilan kirkas valo ja kirkkaus, jossa meidän Herramme ilmestyi hänelle ja sanoi: ”Barbara, ole luottavainen ja pysy vahvana, sillä taivaassa ja maassa sinulla tulee vielä olemaan suuri ilo kärsimyksesi tähden. Älä pelkää tuomaria, sillä minä olen sinun kanssasi ja minä pelastan sinut kaikesta tuskastasi, jota sinun kärsittäväksesi tulee…Ja kun meidän Herramme oli sanonut tämän, hän siunasi Barbaran ja palasi taivaaseen. Ja Pyhä Barbara riemuitsi suuresti siitä lohdutuksesta, minkä Herramme oli suonut hänelle.
Aamulla tuomari komensi, että Barbara oli tuotava hänen eteensä ja kun hän tuli, tuomari näki, että hänen haavansa olivat parantuneet ja sanoi: ”Katso Barbara, kuinka meidän jumalamme rakastavat sinua, kun ovat parantaneet haavasi.” Siihen siunattu Barbara, Kristuksen marttyyri vastasi:…”Sinun jumalasi eivät pysty auttamaan edes itseään. Minut on parantanut Jeesus Kristus, Jumalan Poika, jonka merkitys ei ole selvinnyt sinulle, koska sinun sydämesi on kova ja paholaisen vallassa…” Silloin tuomari käski ripustaa hänet kahden paalun väliin ja että hänen sisälmyksensäkin piti hakata kepeillä ja polttaa hänen kylkiään palavilla lampuilla ja kun häntä oli ankarasti hakattu lyötiin häntä vielä päähän puunuijalla. Kun Pyhä Barbara oli kärsinyt kauan tuskia, hän kohotti katseensa taivasta kohti ja sanoi: ”Jeesus Kristus, joka tunnet parhaiten ihmisten sydämet ja ajatukset, älä jätä minua.” Sitten tuomari komensi, että häneltä piti miekalla leikata nännit irti. Kun se oli tapahtunut, pyhä nainen kohotti jälleen katseensa taivasta kohti ja rukoili: ”Jeesus Kristus, älä käännä katsettasi pois minusta.” Kun hän oli pitkään kärsinyt, tuomari komensi, että häntä piti kuljettaa ruoskien läpi katujen ja pyhä neito kääntyi kolmannen kerran rukoillen taivaan puoleen ja sanoi: ”Herra Jumala, joka peität taivaan pilvillä, peitä minun ruumiini niin, että pahat ihmiset eivät näe sitä. ”Ja kun hän oli näin rukoillut, Herramme tuli hänen suojakseen ja lähetti enkelin, joka verhosi hänet valkoisella messupuvulla ja ritarit johtivat hänet Dallasionin kaupunkiin ja siellä tuomari käski iskeä häntä miekalla.
Ja silloin hänen isänsä otti hänet tuomarin käsistä ja vei hänet ylös vuorelle ja Pyhä Barbara riemuitsi siitä, että oli saanut palkan voittoisassa taistelussaan… ja hän rukoili sanoen: ”Herra Jeesus Kristus, joka olet luonut taivaan ja maan, rukoilen sinua suomaan minulle armosi, että kaikki muistavat sinun nimesi ja minun kärsimykseni. Rukoilen, ettet muista heidän syntiään, sillä sinä tunnet meidän heikkoutemme.” Silloin kuului ääni taivaasta ja sanoi hänelle: ”Tule morsiameni Barbara ja lepää Jumalan minun isäni huoneessa, joka on taivaassa ja minä suon sinulle sen, mitä olet minulta rukoillut.” Ja tämän jälkeen hän tuli isänsä luokse ja hänen marttyyrin taipaleensa oli lopussa. Mutta kun hänen isänsä laskeutui vuorelta, tuli taivaasta ympäröi hänet ja kulutti hänet tuhkaksi. Siunattu neito Pyhä Barbara sai marttyyrin osan P. Julianin kanssa joulukuussa. Valentine-niminen aatelismies hautasi näiden kahden marttyyrin ruumiit pieneen kaupunkiin, jossa tapahtui pitkään ihmeitä Kaikkivaltiaan Jumalan kunniaksi. Barbara, pyhä marttyyri, kärsi Rooman keisari Maximianin aikana ja Marcianin ollessa tuomari.
Barbara Hollolassa
Barbara on yksi Maria-alttarikaapin hahmoista.
Nordman 1965
424
Barbaralla on kädessään pyöreä torni, mikä on epätavallista.
425
Muilla alttarikaapin naisveistoksilla ja Henrikillä pää on kallistuneena sivulle paitsi Barbaralla.
426
Hollolan alttarikaappia muistuttaa kadonnut Hammarlandin alttarikaappi (Ahvenanmaalla) Vuonna 1871 kirkossa oli 12 veistosta, joista armoistuin ilman Pyhän Hengen kyyhkystä on ilmeisesti ollut keskellä ja muut on asetettu keskushahmon kummallekin puolelle, osittain kaapin korpukseen, osittain siipiin. Muut veistokset olivat: Seisova Madonna lapsi vasemmalla käsivarrellaan, lapsella on kädessään omena, seisova Anna itse kolmantena Maria vasemmalla käsivarrellaan, tämän sylissä istuu lapsi ja omena tasapainottelee lapsen käden ja Annan sormenpäiden välissä, Katariina miekka toisessa ja ratas toisessa kädessään, Barbara kädessään tornilla varustettu kirkko ( Nordman huomauttaa, että Meinander tulkitsee hahmon Barbaraksi, mutta koska hänen attribuuttinsa on kirkko vaikkakin sen torni on dominoiva Nygren s.152 katsoo sen esittävän Gertrudia. Meinander tuo esille, että tornissa sen kattopyramiidin alla on kolminaisuutta symbolisoivat kolme ikkunaa, juuri ne Barbaran vankitornin ikkunat, jotka herättivät hänen isänsä mielettömän vihan. Joissakin muissakin yksittäisissä poikkeustapauksissa Barbaran torni on muotoiltu kirkoksi Meinander s. 245), Birgitta kirja kädessä, Pietari ja avain, evankelista Johannes ja ehtoolliskalkki, diakoni Laurentius ja kirja, partainen kuningas, jolla on puolipitkä takki ja ritarinvyö, Lallia jalkoihinsa polkeva Henrik. (427 Turun museossa on armoistuin, Madonna, Barbara ja Lauri, Ahvenanmaan museossa Pietari, Johannes ja kuningas, yksityisen hallussa Anna, Birgitta, Henrik ja Katariina.)
426
Hammarlandin ja Hollolan veistosten vertailu osoittaa, että naishahmojen tyypit muistuttavat kovasti toisiaan, erityisesti Madonna- ja Barbaraveistokset.
427
Vertailee veistosten vaatteiden laskoksia
Kuuluisin vertailukohta näille veistoksille on Tukholman suurkirkon 1468 Lyypekissä valmistettu pääalttari
428
Hollolan veistokset ovat lyypekkiläistä tyyliä, mutta kun ne ovat koivua, niiden tekopaikan täytyy olla Pohjolassa. Jos ne ovat samasta verstaasta, tekijän on täytynyt tulla Lyypekistä esim. Tukholmaan, jossa ainakin Hollolan veistokset on tehty
429
1470-luvulla
Finströmissä on myös hyvin säilynyt alttarikaappi, jonka veistoksissa on sama henki kuin Hollolan veistoksissa. Siellä oleva Barbaraa muistuttavan naishahmon Nordman esittelee Kertuksi, koska hänellä on kädessään kirkon torni. (Nygren 1945, 76-77 tulkitsee hahmon Barbaraksi, koska hänen mielestään tornia ei voi tulkita kirkoksi, joka viittaisi Kerttuun. Päähän kuvattu huntu tosin puhuu tätä B-tulkintaa vastaan)